Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSЧетвер, 19.07.2018, 02:48


ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ
Меню сайту
Категорії розділу
Контроль знань учнів [2]
Методика виховання [3]
Методика навчання [1]
Соціалізація особистості [5]
Міні-чат
200
Посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Доповіді членів методичного об'єднання » Методика виховання [ Додати статтю ]

Формування моральних якостей учнів – шлях до морально здорової, психологічно стійкої особистості

Формування  моральних якостей учнів – шлях до морально здорової, психологічно стійкої особистості

Одним з основних завдань сучасної школи є формування у дітей загальнолюдських духовних цінностей та орієнтирів. Серед них - доброта, любов до ближніх, повага до навколишніх.

      Сьогодні стає очевидним, що будь-які порушення або відсутність культури поведінки, її моральних норм, негативно відбиваються  на моральному та емоційному стані суспільства, його фізичному та психічному здоров`ї.

       В той час, коли людство у технічному розвитку прямувало уперед

семимильними кроками, усе більше зростав розрив між розвитком зовнішнім, тобто науково-технічним прогресом, та внутрішнім, моральним, розвитком  людини.

      Ми володіємо незнаними до цього часу можливостями побачити трансляцію подій, які відбуваються у цей час на іншому кінці світу. Ми можемо бути свідком того, як працює людина в відкритому космосі  чи на орбітальній станції. Але ж усе це відбувається у світі, який далекий від досконалості. Якщо ми бажаємо його покращити, то маємо запитати себе, яким  ми бажаємо бачити наш світ зараз і яким він має бути?

       Люди збудували великі міста, розвинули технології, однак існує багато

проблем суспільного характеру. Навіть найбільш благополучні та розвинуті

країни світу стикаються із величезними проблемами суспільства.

       Сьогодні в Україні зростає роль морального виховання підростаючого

покоління. У Законі України «Про освіту» метою освіти визначено всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального,

творчого, культурного потенціалу народу.

      Численні дослідження дають змогу зробити висновок, що виховання моральних основ культури поведінки школярів передбачає  засвоєння моральних норм  і правил, розвиток моральних почуттів, реалізацію в естетичній  формі моральних норм у повсякденному житті. Такий підхід є вирішальним у морально-етичному вихованні молодших школярів, оскільки для дітей цієї вікової групи характерні особлива чутливість до морально - етичних впливів, загострений інтерес до норм культури поведінки та взаємин, спілкування, мовного етикету.

Виховання моральних цінностей у дітей молодшого шкільного віку передбачає органічне поєднання найбільш відповідних вимогам початкової школи  методів, форм і засобів  морального виховання. Тільки в їхній органічній єдності можна виховати людину з високими моральними переконаннями, що досить чітко простежується у досвіді В.О.Сухомлинського.

Сутнiсть, завдання та засоби  морального виховання молодших школярiв:

Три ступені  морального виховання.

  Кожному  вчителеві, на мій погляд, необхідні  знання трьох ступенів морального виховання. І ніколи не плутайте їх з віковими ступенями розвитку.

 На першому ступені відбувається засвоєння початкових правил поведінки, розвиваються моральні почуття;

на другому - формуються етичні поняття;

на третьому - виробляються моральні переконання, стійкі  звички поведінки,продовжується розвиток моральних почуттів. Ступені морального виховання не завжди збігаються з віковими ступенями розвитку, тому й особливістю морального виховання має стати одночасне, а не почергове формування моральних якостей, як єдності  і взаємозв`язку свідомості, почуттів і поведінки. Моральне виховання - це завжди активний, двобічний процес.

Основи  морального виховання людини закладаються в дошкільному віці. Систематичне моральне виховання діти дістають у школі.. Цьому сприяють психо-фізіологічні особливості учнів початкових класів.

       Психо–фізіологічні  особливості учнів початкових класів

Діти 6-10 років все більше здатні до наслідування; значної ролі набувають оцінка й самооцінка дій і вчинків, взаємо - та самоконтроль у поведінці й діяльності.

Ці досягнення психічного розвитку молодших школярів слід раціонально використовувати під час спілкування з ними.

 Основою морального виховання учнів початкових класів є формування в них любові до рідного краю, до українського народу, готовності служити йому.

Протягом чотирьох років навчання в початковій школі діти мають дістати уявлення про нашу країну, про захисників Батьківщини та їхні героїчні вчинки.

У молодшому шкільному віці діти засвоюють основи свідомої дисципліні й колективізму. Вони вчаться узгоджувати свої дії з діями товаришів і старших , гратись і працювати в колективі.

Підвищена емоційність, збудливість негативно позначається на самовладанні дітей. Для них характерна нестримність бажань, мінливість настрою, схильність підпадати під сторонні впливи (часом негативні). Іноді діти виявляють примхливість, впертість, негативізм, порушують дисципліну.

Захопившись новими враженнями, швидко забувають про свої провини; порушають правила поведінки; діють невідповідно до наявних моральних знань. Тому приходиться щоденно стежити за моральною поведінкою школярів.  У роботі з такими дітьми варто використовувати інтерактивні технології навчання.

А також звертатися до таких простих але дуже дійових творів В.О. Сухомлинського.

        Поняття та завдання морального виховання молодших школярів.

       Важко назвати щось більш важливе для людини, ніж її взаємини з іншими людьми. Від характеру цих взаємин багато що залежить в нашому житті: настрій, моральне самопочуття, працездатність тощо. Людина, як суспільна істота, немислима поза взаєминами з іншими людьми.       

Моральне виховання — виховна діяльність школи і сім'ї, що має на меті формування стійких моральних якостей, потреб, почуттів, навичок і звичок поведінки на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів моралі, участь у практичній діяльності.     

    В реальному житті нашого суспільства наступив той період, коли необхідно усвідомити, якщо не буде вирішена проблема розвитку і становлення моральної особистості молодших школярів, то ні про які перетворення в нашому реальному житті не може бути й мови. При цьому доцільно уникати однобічного підходу до визначення цілей і змісту виховання, який передбачає і однобічний характер виховної діяльності.

       Два інститути грають першочергову роль в процесі морального виховання.

Перший - це сім'я, де дитина закладає основи характеру своєї особистості. Моральні стосунки в сім'ї накладають відбиток на все життя людини.

Другий - це школа та позашкільні навчально-виховні заклади. Позашкільні навчально-виховні заклади — це широкодоступні заклади освіти, які дають молодшим школярам додаткову освіту.

До них належать палаци культури, центри дитячої, юнацької творчості, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи мистецтва, студії, бібліотеки, оздоровчі та інші заклади.

      Основною метою морального виховання, як сімейного виховання, так і викладання у школі є прагнення передати знання та культурні традиції, навчити молодь розвиватися як особистість та збільшувати культурну спадщину. На жаль, у цілому процес виховання більш спрямований на те, щоб розвивати інтелектуальні здібності, аніж культуру та духовність.

     Роль вчинку та позитивного прикладу в морально-етичному вихованнi молодших школярів.

     Моральне виховання молодших школярів є одне з найскладніших, тому що об’єктом  праці – найтонші сфери духовного життя особистості, а формується, - розум, почуття, воля, переконання, самосвідомість. Впливати на ці сфери можна тільки так само – розумом, почуттям, волею, переконанням, свідомістю. А особливу роль позитивного прикладу у морально - етичному вихованні молодших школярів належить сім’ї, адже вона – колиска морального виховання.

«Сім’я утворює грунт морального виховання, у ній дитина здобуває правила поводження; в сім’ї розвиваються внутрішні – гарні й погані – почуття, і вдача набирає рішучого напрямку в той або інший бік», вважав Я. Ф. Чепіга.

Перший образ – це батьки, їх вчинки – могутній зразок.

     Обов’язок батьків бути завжди і в усьому високоморальним прикладом думок, звичок, поведінки, дій для своїх дітей.

     Зерна добрих людських почуттів у душах молодших школярів можна розвинути тільки щирою любов’ю до них. Молодшим школярам потрібна ласка і любов, як світло й тепло рослинам, тому що виховані любов’ю і ласкою  вчителя, молодші школярі впевнено підуть шляхом морального вдосконалення. Також серед усіх найважливіших якостей учителя – доброта, тому ніщо так не прихиляє молодших школярів до вчителя, як його щира доброта. Вона позитивно впливає на формування моральних поглядів та переконань молодших школярів.

      Змiст морально-етичного виховання  молодших школярiв:

        Виховання культури поведiнки молодших школярiв

     Серед актуальних проблем, що стоять перед сучасною педагогічною наукою, одна із найважливіших – належить розробці ефективних форм і методів виховання культури поведінки молодших школярів, підготовці їх до повноцінного життя у суспільстві. З огляду на це, школі потрібен педагогічно інструментований процес особистісно орієнтованого виховання, побудований на тісному зв’язку знань, почуттів, поведінки.

     Слухання казки, на думку вчених, допомогає молодшому школяру навчитися розуміти внутршній світ героїв, а через них і внутрішній світ інших людей, вчить співчувати їм, набути впевненості у собі.

     Серед різноманітних форм і методів виховання культури поведінки важливе місце посідає гра. Саме гра – природний для молодших школярів вид діяльності, де вони не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його, аналізують поведінку героїв.

    Обмаль досвіду взаємин молодших школярів потребує створення створення спеціальних виховних ситуацій, «запрограмованих» переживань.

Як стверджував А. Макаренко, « у вихованні слід домагатися розумного поєднання зовнішнього і внутрішнього контролю за культурною поведінкою вихованців, навчити їх «робити правильно, коли ніхто не чує, не бачить і ніхто не дізнається».

     Виховання дисциплiнованостi та вiдповiдальностi молодших школярiв

      Життя вимагає від людини високої дисципліни і виконавської чіткості. У їх формуванні значна роль належить навчально-виховному процесу школи, зокрема шкільній дисципліні.

     Шкільна дисципліна — дотримання учнями правил поведінки в школі та за її межами, чітке й організоване виконання ними своїх обов'язків, підкорення громадському обов'язку.

      Показниками високого рівня дисципліни є розуміння учнями необхідності. Свідома дисципліна виявляється в усвідомленому виконанні суспільних принципів і норм поведінки, ґрунтується вона на сформованості в учнів таких рис:

а) дисциплінованість;

б) обов'язковість;

в) відповідальність.

      Шкільна дисципліна є умовою нормальної навчально-виховної діяльності школи.

      Виховання звички дотримуватися правил поведінки, дисциплінованості починається з перших днів перебування учня в школі. Учитель початкових  класів повинен чітко знати, якими методами домагатися її, пам'ятаючи, що навіть наймолодший учень — це вже громадянин, наділений певними правами і обов'язками.     

Вимогливість і суворість учителя мають бути доброзичливі.

      У дисциплінуванні учнів важливу роль відіграє щоденник. Педагог повинен вимагати від них акуратного ведення щоденника. Оцінюючи поведінку школяра за тиждень, слід враховувати і його зовнішній вигляд, ставлення до товаришів, дорослих.

     Систематичний контроль за поведінкою молодших школярів у школі та за її межами привчає їх до щоденного дотримання дисципліни. Як стверджував А. Макаренко, у вихованні слід домагатися розумного поєднання зовнішнього і внутрішнього контролю за поведінкою вихованців, навчити їх «робити правильно, коли ніхто не чує, не бачить і ніхто не дізнається».

    У вихованні взагалі й у зміцненні дисципліни зокрема особливе значення має правильний тон і стиль діяльності учнівського колективу. Якщо панує життєрадісний тон, в основі якого свідома дисципліна, єдність і дружба, почуття власної гідності кожного члена колективу, виховання учнів

дається легше.

    Місце дитячої книжки в моральному вихованні школярів.

   Оскільки діти молодшого шкільного віку ще не розрізняють відтінків у

поведінці й вчинках інших педагоги повинні постійно спрямовувати їхню увагу на усвідомлення позитивного і негативного.

Тому особливе місце в моральному вихованні школярів відводиться дитячій книжці. Діти їй довіряють, сприймають усе написане, як свої власні думки, власні почуття.

    Серед творів, які мають особливий вплив на дітей, можна виділити вірші, казки, прислів`я.

    Прислів`я і приказки –це своєрідний кодекс моральної поведінки, в них можна знайти пораду, підтримку, осуд. ( ”Любиш кататися, люби й саночки возити”, ”Колос повний до землі гнеться, а пустий угору дереться”, ”Бджола жалить жалом, а чоловік - словом”).

Як твердив К. Д. Ушинський, пояснення прислів`я – це завжди розв`язування розумової задачі.

     Казки – один з найбільш популярних серед дітей жанрів народної творчості. У них – міцна соціальна основа, життєствердний оптимізм. Герої казок, яким властиві високі моральні якості, завжди ведуть боротьбу з темними силами, що символізують соціальне зло й несправедливість.

      Особливо цінні в моральному вихованні молодших школярів казки В.О.Сухомлинського. Насичені глибоким етичним змістом, вони наштовхують учнів на роздуми, примушують аналізувати власну поведінку, робити висновки.

     Шляхи попередження та подолання моральних деформацiй молодших школярiв

     Моральні порушення молодших школярів за В. Сухомлинським це – егоїзм, недисциплінованість, жорстокість, невдячність, підлість. Для цього слід проникнути у внутрішній світ молодшого школяра , зрозуміти причини, що породили зло, знайти ключі до виправлення вад. Основними причини, що штовхають молодшого школяра на порушення моралі – здебільшого розлучення батьків, пияцтво, знущання над дитиною, постійні суперечки між батьками, непослідовність у вихованні молодших школярів від суворості та жорстокості до ласки і догоджання.

 « Погану поведінку, причини якої – негаразди в сім’ї молодшого школяра, особливо загострення стосунків між батькамим, негідна поведінка або окремі вчики, якщо причина їх криється в душевному надломі молодшого школяра, яка стаждає від того, що в нього немає батька, або він нерідний; необачні, непродумані вчинки, що об’ктивно є протестом молодших школяря проти грубощів, сваволі або помилок батьків чи вихователя; відставання молодшого школяра у навчанні в тому випадку, коли він хоче, але не може впоратися із завданням; вчинки, пояснення яких вимагає розповіді про особисті стосунки молодшого школяра із своїм другом», вважав В. О. Сухомлинський.

    В.О. Сухомлинський віднайшов головні шляхи, які б дали змогу виховувати по-сравжньому добру і морального молодшого школяра, викорінювали б мерзотне й огидне, до яких він відносить:

« - наодинці з собою робити не так, як ти робив би на очах у людей;

- лінуватися, бути ледарем, неробою;

- видавати за доблесть і заслугу те, що є твоїм обов’язком;

- бути жадібним, негостинним;

- глумитися зі старості;

- давати порожні обіцянки, не дотримуватися слова;

- мовчати, коли треба говорити, й говорити коли треба мовчати;

- кривдити дівчинку, жінку;

- не слухати батьків;

- глузувати з калік;

- не любити й кривдити тварин»

     Одне із завдань вчителя полягає в тому,щоб навчити молодшого школяра бачити наслідки своїх вчинків. А щоб їх бачити – треба думати. В.О. Сухомлинський зазначав, що виховуючи, ми вчимо молодшого школяра міркувати про те, що навколо мене і в мені, уявно ставити себе на місце іншого.

Практичний довідник:

 «Вчимося жити добрими людьми» (Виховна година).

Урок читання Тема:     Що означає бути людиною?

 В.Сухомлинський „Який слід повинна залишити людина на землі?”

 М.Рильський „Ким хочеш бути, хлопчику..?”

Урок. Як же все це було без мене? В.Сухомлинський. Як-то гарно, любі діти.В.Терен. Згадую: так я в дитинстві любив... О.Олесь.

 Урок позакласного читання. Все починається з добра.

Тема уроку:За добро платять добром. «Кривенька качечка» (укр.нар.казка).

 Година спілкування «Як  зайченята  стали слухняними.».Повчальна казочка.

Батьківські збори . Виховання чуйності й доброти.

Урок – тренінг Тема: Гуманне ставлення до людини з фізичними вадами.

Категорія: Методика виховання | Додав: vesta13 (17.01.2015) | Автор: Черепанова Таміла Миколаївна
Переглядів: 4723 | Теги: виховання, моральність | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Привіт, Гість
AvatarnoAvatar Мій профиль
Міні-чат Онлайн радио Опрос
Привіт, Гість
Зареєструйтеся або авторизуйтеся і отримайте всі переваги сайту.

Пошук
Посилання

«Методичний портал»

Наша кнопка
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сходинки до вершин знань

Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz