Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSЧетвер, 19.07.2018, 02:49


ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ
Меню сайту
Категорії розділу
Методи навчання [6]
Міні-чат
200
Посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Педагогіка » Методи навчання [ Додати статтю ]

Метод шести капелюхів

Метод шести капелюхів

дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв'язання проблем та прийняття рішень.

Воснові «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення грунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.

Метод шести капелюхів - це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.

Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і ми отримати «повноколірне мислення». Даний метод забезпечує більш ефективну концентрацію та усвідомлення глибини мислення, а також легкість в опануванні власними думками.

Використовувати метод на особистому рівні можливо в будь-яких областях розумової діяльності, це можуть бути, наприклад, важливі листи, статті, плани, рішення проблем. В професійній діяльності - планування, оцінка чого-небудь, дизайн, створення ідей. У груповій роботі - проведення зустрічей, знову ж таки - оцінка, планування, вирішення конфліктів, навчання.

Деякі дослідження дають підстави вважати, що в різних режимах функціонування мозку (критика, емоції, творчість) його біохімічний баланс відрізняється. Якщо це так, то якась система на зразок шести капелюхів просто необхідна, тому що не може бути єдиного «біохімічного рецепта» для оптимального мислення.

Білий капелюх: інформація

Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?

Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

Жовтий капелюх: логічний позитив

Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?

Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.

Чорний капелюх: критика

Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.

Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.

Червоний капелюх: почуття та інтуїція

І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?

У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.

Зелений капелюх: креативність

Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.

Синій капелюх: управління процесом

Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують напочатку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

Як це відбувається

У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.

Переваги

Переваги методу, оголошені Едвардом де Боно під час перебування під жовтим капелюхом:

  1. Зазвичай розумова праця уявється нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
  2. Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
  3. Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
  4. Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
  5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
  6. Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
  7. Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.

Недоліки методу

1.      Для ефективного застосування потрібні  розвинена уява й ретельне тренування.

2.      Велике психологічне навантаження.

3.      Очікуваний результат

Використовувати метод на особистому рівні можливо в будь-яких областях розумової діяльності, це можуть бути, наприклад, важливі листи, статті, плани, рішення проблем. В професійній діяльності - планування, оцінка чого-небудь, дизайн, створення ідей. У груповій роботі - проведення зустрічей, знову ж таки - оцінка, планування, вирішення конфліктів, навчання.

Майстер-клас "Викоритання технології критичного мислення"

МАЙСТЕР-КЛАС

«ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ
«ШІСТЬ МИСЛЯЧИХ КАПЕЛЮХІВ ДЕ БОНО»

Розробила:
вчитель початкових класів
Зелененко Світлана Олексіївна

1. УЧАСНИКИ МАЙСТЕР-КЛАСУ: вчителі, які присутні на семінарі
2. ТЕМА. Інтерактивні технології. За і проти.
3. МЕТОДИЧНО-ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. Малюнок пісочного годинника, бейджики, паперові «піщинки», капелюхи 6 кольорів, які по черзі надягають, або тримають в руках учасники майстер-класу і такі ж капелюхи висять на дошці. Модератор у синьому капелюсі.

ХІД ЗАХОДУ
І. Ознайомлення присутніх з темою майстер-класу
- Давня народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиліття – посади дерево. Якщо твої плани розраховані на століття – навчай та виховуй дітей».
Школа є лабораторією для відкриття унікального «Я» кожної дитини, допомагає усвідомити та розкрити учням їх власні можливості та потреби. Наші плани розраховані на століття, і тому головне завдання для нас – це навчання та виховання дітей – майбутнього України. Майстерність вчителя забезпечують багато факторів, серед яких - методична підготовка на високому рівні, володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу, організаторські здібності, вміння спілкуватися. Саме інтерактивним, інноваційним формам і методам роботи ми і присвятимо це спілкування. За допомогою методу «Шести мислячих капелюхів де Боно» ми визначимо позитивні та негативні сторони цих методів. Наше заняття ми проведемо, тісно спілкуючись між собою.
- А зараз я прошу кожного написати свої імена на бейджиках.
(учасники пишуть імена і прикріплюють бейджики)
ІІ. Правила роботи на занятті

Присутні пропонують правила, модератор записує їх на дошці:
1. Доброзичливість
2. Активність
3. Говорити по суті
4. Слухати та чути
5. Регламент (і таке ін.)
ІІІ. Вправа «Очікування» «Пісочний годинник»
Учасники пишуть на «піщинках» свої очікування і прикріплюють біля верхньої частини годинника.
- Я теж хочу висловити свої очікування. Я сподіваюсь, що ви визначите переваги та недоліки інтерактивних методів і прийомів, зробите висновки зі сказаного і будете використовувати інтерактивні методи у своїй подальшій роботі. А в кінці семінару кожен з вас опустить своюпіщинку настільки, наскільки справдились ваші очікування.
ІV. Теоретична частина. Міні-повідомлення
- Успішність вчителя-професіонала базується на трьох великих китах:
1. Рівень професіоналізму, ініціативи, творчості.
 Вчитель повинен досконало свій предмет, і не тільки в обсязі шкільної програми;
 Методична підготовка на високому рівні;
 Зацікавленість новинками психолого-педагогічної науки;
 Знання передового педагогічного досвіду та вміння впроваджувати його в свою роботу.
2. Володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу:
 Бути всебічно розвиненою та високоморальною людиною;
Особистість вчителя (його ерудиція, такт, мова, зовнішній вигляд);
Організаторські здібності;
Надання учням допомоги щодо вибору раціональних прийомів та способів освіти та самоосвіти;  Розвиток здібностей, інтересів, нахилів учнів;
 Мати бажання та здатність передавати молодому поколінню досягнень попередніх поколінь.
3. Забезпечення високої результативності, якості власної праці:
 Наявність переможців олімпіад, конкурсів;
 Результативність методичної роботи;
Наявність публікацій в пресі;
 Якість виконання громадсько-педагогічних доручень.
К. Ушинський говорив: «Педагогіка – це не тільки наука, а й мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище та найнеобхідніше з усіх мистецтв».
Найголовніше достоїнство й успіх педагога – в його вмінні виховувати дітей своєю поведінкою, своїм зовнішнім виглядом, бути самому захопленим та захоплювати за собою інших. Для цього вчителю необхідно побороти в собі два дракони – невпевненість та страх. Чого ж ми боїмося? Новацій та тих, хто перевіряє та оцінює нашу роботу.
Навчитися іти на компроміс, продовжувати свою справу, бути гнучким – ось завдання кожного.
Народне прислів’я говорить:
Не будь дуже м’яким – зімнуть,
Не будь дуже твердим – поламають,
Не будь дуже солодким – з’їдять,
Не будь дуже гірким – виплюнуть,
Не будь дуже гордим – принизять.
V. Релаксація
Завдання: вибрати свій улюблений колір із запропонованих капелюхами. Вчителі вибирають собі улюблений колір. Повідомлення про вплив кольорів на професійну діяльність вчителя, на його імідж
 Червоний
Це імпульс, прагнення до перемоги, прагнення отримати швидкий результат, запаморочливий успіх. Даний колір, як ніякий інший, здатний швидко привернути до себе увагу, зафіксувати погляд. В професійному плані така людина ініціативна, мобільна, динамічна, безперечний лідер, який користується формальним і неформальним авторитетом. Заперечення червоного кольору, нелюбов до нього часто пов’язані з виснаження.
Червоний колір підвищує внутрішню енергію, сприяє активізації кровотворення,нормалізації кровообігу та обміну речовин
Вчитель повинен обережно використовувати цей колір у своєму одязі, оскільки під час довготривалого впливу він здатен викликати агресію, особливо у дітей з нестійкою психікою.
Жовтий
Налаштовує на комунікабельність – це колір відкритості, спілкування та інтелекту. Він допомагає надати врівноваженості емоціям, отримати внутрішній спокій, втихомирити душевне хвилювання. Ті, хто надають перевагу жовтому кольору, перебувають у постійному пошуку

Жовтий колір підвищує концентрацію уваги, покращує настрій та пам’ять. Невипадково у передових школах Європи рекомендують зошити зі сторінками жовтого кольору при цьому запам’ятовування матеріалу йде набагато швидше.
Зелений
Пом’якшує, знімає гостроту переживань, надає цілющу, розслаблюючу
дію. Вказує на твердість, наполегливість, постійність, здатність вистояти перед змінами.
В медицині сприяє ритмічній роботі серця, відпочинку очей, надає помірну протизапальну та протиалергійну дію. Використовувати цей колір вчителю треба дозовано, оскільки він позбавляє його власника права на емоції та почуття.
Синій
Допомагає сконцентруватися на найнеобхіднішому: не розмінюватись на дрібниці. Синій колір символічно відповідає спокійному морю, здержаному темпераменту, жіночості. Той, хто надає перевагу синьому кольору, шукає спокійного та тихого середовища, яке позбавлене неприємностей та хвилювань. Синій колір семантично означає спокій душі, спокійну поведінку та піклування про те, щоб справою займатися чесно, не порушую моральних норм.
 Чорний
Колів самозанурення: він допомагає від усього огородитися, замкнутися та сконцентруватися на рішенні того чи іншого завдання. В той же час цей колір здатен налаштувати на меланхолію та смуток. В чорному приходить відчуття самотності та ізоляції від оточуючого світу. Його не рекомендується часто використовувати в гардеробі вчителя.
 Білий
Колір повної відкритості, готовності сприймати світ в усьому його розмаїтті. Він не несе ніякий неприємних відчуттів. Його добре використовувати з іншими кольорами.
VІ. Основна частина. Інноваційні методи. За і проти
- Загальновідомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір. «Капелюх, головний убір блискуче вправляються з роллю знаку, символу певної соціальної групи. В той же час капелюх легко надіти, змінити, скинути, а разом з ним й перемінитися» (Т.А. Асламова «Використання методу різнокольорових капелюхів Едварда де Боно»).
Е. Боно пропонує використовувати для розумових операцій не капелюхи-символи соціальних ролей, а кольорові капелюхи, кожний з яких несе певні психологічні характеристики і символізує певний тип мислення.
- А тепер давайте обговоримо «за» і «проти» інноваційних методів і прийомів навчання.
Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
В білий капелюх ми складемо інформацію про інтерактивні методи навчання.
- Що таке інтерактивні методи навчання? (асоціативний кущ)
- Які ви знаєте інтерактивні методи навчання? (гронування)
- З яких джерел берете інформацію про них?

Жовтий капелюх:логічний позитив
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
- У жовтий капелюх ми додамо інформацію про те, які переваги мають інтерактивні методи навчання. (розповіді учасників майстер-класу)
щастя у всіх сферах – від особистих до професійних. Вони націлені вперед, до нового, сучасного.
Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
- А тепер чорний капелюх. В нього ми зберемо негативні сторони інтерактивних методів навчання.
(Розповіді учасників, наприклад,недостатньо часу для підготовки, використання великої кількості джерел, відсутність технічних засобів і таке інше)
Червоний капелюх: почуття та інтуїція, формування свого ставлення до проблеми, яка розглядається
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
- У червоний капелюх ми складемо своє ставлення до інтерактивних методів навчання.
(учасники семінару виражають своє ставлення до проблеми, яка розглядається)
Зелений капелюх:креативність, нові ідеї
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
- В зеленому капелюсі після нашої розмови будуть лежати нові ідеї, нові форми, методи роботи, які ви використовуєте, креативність проведення уроків (наприклад: урок почуттів, урок соціальної відповідальності, урок щастя, урок фантазії та інтуїції, урок спадку)
Синій капелюх:управління процесом. Висновки
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
- Висновки з усього сказаного у нас будуть у синьому капелюсі. Модератор підбиває підсумки з усього сказаного.
VІІ. Створення моделі успішного вчителя, який може впроваджувати інноваційні методи і прийоми. Метод «Гронування»
Кожен учасник називає по одному слову, яке характеризує успішного вчителя, і по одному слову, яке вказує на те, що може завадити вчителю стати успішним.
На дошці модератор записує в дві колонки слова
Якості успішного вчителя Що заважає стати успішним і впроваджувати інновації
Врівноваженість
Самовдосконалість
Доброта
Динамічність
Доброзичливість
Цілеспрямованість
Чесність
Педагогічний досвід
Справедливість
Новаторство Толерантність
Творчість
Педагогічний такт
Ініціатива Гнучкість розуму
Почуття гумору
Ерудиція Пасивність
Шкідливі звички Недовіра
Рукоприкладство
Егоїзм
Безвідповідальність Грубість
Моральна неохайність
Безпринципність Лінь
Піддавання хвилям настрою
Неуважність
VІІІ. Підсумки майстер-класу
- Чи справдились ваші очікування?
- Опустіть «піщинку» настільки, наскільки справдились ваші очікування

 

Впровадження методу Шести Капелюхів Мислення

в роботі вчителя початкових класів

 

Ірина Коротун

вчитель-методист

спеціаліст вищої категорії

Слов’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів №10

Слов’янської міської ради

Донецької області

Ми живемо в суспільстві змін, а тому кожна людина змушена вчитись упродовж усього життя. Об’єкт цього навчання завжди буде змінним, а от спосіб оволодіння цими об’єктами слід закласти в шкільні роки – це вміння працювати з текстом, уміння думати, творчо мислити, послідовно виконувати розумові операції (порівняння, узагальнення,  класифікація тощо), володіти різними способами обробки інформації, робити вибір, вчитися розуміти інших людей та співробітничати з ними.  Саме цьому відповідає інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення Едварда де Боно.

 Довідка:

 Едвард де Борно (1933рік народження) – популярний психолог, доктор медицини і філософії, номінант на Нобелівську премію у галузі економіки, викладач Кембриджського Університету, автор 45 книг, засновник техніки „мислення про мислення”. Його методики широко використовуються як у дитячих закладах,  школах, так і в діяльності міжнародних організацій і найбільших корпорацій, таких як IBM, DuPont, BritishAirways, Siemens, Microsoft та ін. Едвард де Борно навчає мислення як навичку, яку можна і потрібно розвивати. Його вправи тренують і розвивають процес мислення і можуть застосовуватись на уроках в початковій школі як окремі інтерактивні методи.

 Чому цей метод має назву Шести Капелюхів Мислення? Відомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді і характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір – капелюх. Капелюх – це частина туалету, що легко надягти і зняти, змінити, а разом з ним й перемінитися. Цей головний убір блискуче вправляється з роллю знаку, символу певної соціальної групи.

Шість метафоричних Капелюхів різних кольорів представляють кожний з основних типів мислення.

Білий Капелюх: Білий колір наводить на думку про папір. Білий Капелюх символізує нейтральну інформацію. Учень, надягши білий капелюх, задає питання такого роду: „Яка інформація у мене є?”, „Яка інформація мені потрібна?”, „Якої інформації мені не вистачає?”,  „Як мені одержати відсутню інформацію?”. Тобто, міркуючи з білим капелюхом на голові, пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити, якої інформації недостатньо, які прогалини в знаннях, окреслює джерела, де можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками, енциклопедіями, довідниками, картами, таблицями, схемами тощо. Білий Капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну відсутню інформацію.

Червоний Капелюх: Червоний колір наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний Капелюх зв’язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. В учня з Червоним Капелюхом з’являється можливість відкрито виразити чи описати свої почуття й інтуїцію. Отже, Червоний Капелюх – це формування свого ставлення до подій і їх учасників.

Чорний Капелюх:  Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний Капелюх указує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Це, можливо, самий корисний капелюх, бо вказує на негативні сторони, безпеку, помилки. Учень, міркуючи з Чорним Капелюхом на голові, піклується про істину, правдоподібність, критично оцінює: „Чи це правильно?”, „Які можливі проблеми і небезпеки?” Однак Чорним Капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечно само по собі.

Зелений Капелюх: Зелений колір нагадує про рослини, ріст, енергію, життя. Мета Зеленого Капелюха – розширити діапазон можливих варіантів. Під Зеленим Капелюхом             учень вносить пропозиції й обговорює нові ідеї й альтернативи, говорить про варіанти існуючих ідей. Коли використовується Зелений Капелюх, учень прикладає творчі зусилля.

Жовтий Капелюх: Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Мета мислення під Жовтим Капелюхом – довести здійснення ідей. Учень у Жовтому Капелюсі робить пряме зусилля знайти достоїнства й переваги пропозиції: „Що в цьому гарного?”, „Які переваги?”.  Навіть якщо ідея нікому не подобається Жовтий капелюх просить знайти в ній гарні сторони. Отже Жовтий Капелюх – це простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень.

Синій Капелюх: З Синім кольором згадується небо, море, вода. Синій Капелюх символізує знання, роздуми про мислення, це – контроль, підбиття підсумків, висловлення спостережень та коментарів. З Синім Капелюхом на голові учень упорядковує послідовність застосовуваних Капелюхів і підсумовує досягнуте.

Методика проведення

Учні

1.      Діти  володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання.

 

 

Вчитель

1.      Заздалегідь пояснює символічну роль кольорових Капелюхів.

2.      За кілька днів до уроку дає учням завдання опрацювати дану тему в додатковій літературі.

2.      Учні класу об’єднуються в шість груп по 4-5 чоловік.

3.      Кожна група обирає собі колір Капелюхів.

4.      Група отримує завдання.

 

3.      Пропонує об’єднатися в шість груп і вибрати колір Капелюхів.

4.      Слідкує, щоб кольори груп не повторювались.

5.      Роздає завдання для кожної з груп.

6.      Пояснює, яке завдання будуть виконувати капелюхи за кольором .

5.      Учні міркують над завданням у групі 10-15 хвилин.

6.      Обговорюють питання у групі (побудова відповіді, визначення того, хто робитиме доповідь).

7.      Стежить за часом.

8.      Під час роботи груп обходить їх, запропонувавши допомогу.

9.      Пропонує групам подати результати роботи.

7.      По черзі кожна група зачитує завдання і дає відповідь.

10.  Коментує роботу груп з точки зору її навчальних результатів та питань організації процедури групової роботи.

Заслуховування відповідей слід починати з Білих капелюхів, тому що це робота з першоджерелами. Доповіді Червоних, Жовтих, Чорних, Зелених Капелюхів можна заслуховувати у будь-якій послідовності. Робота будується таким чином, що кожна група доповнює іншу, дискутує, знаходить компроміс. Завершити роботу слід підведенням підсумків, а це зроблять Сині Капелюхи.

До вашої уваги пропонується розробка уроку з читання у 2 класі з застосуванням методу Шести Капелюхів Мислення. 

2 клас

Тема: Турбота людини взимку про тварин. Є. Гуцало „Зайці”.

Мета: Познайомити учнів з оповіданням Є. Гуцало „Зайці”, вчити виділяти головне в тексті, спостерігати за розвитком подій, знаходити в тексті описи й елементи роздумів, збагачувати мову учнів прикметниками, поглиблювати знання про взаємозв’язок людини з природою, розвивати критичне мислення, спостережливість, прищеплювати любов до рідної природи, до рідного краю, виховувати у дітей бажання оберігати тварин узимку, допомагати їм.

Обладнання: Карта подорожі по країні Читання, предметні малюнки із зайцями, тематичні ребуси, штучна ялинка, паперові кульки для ялинки, виставка малюнків на тему „Зимонько-снігуронько”, відео матеріал про зайців, аудіо запис оповідання Є. Гуцало „Зайці”, картки із завданнями для груп, кольорові Капелюхи, диски з записом П.Чайковського „Пори року”, кошик з овочами.

 

Зміст уроку

І. Організаційний момент

Вчитель: Добрий день, дорогі діти, гості!

Учні:  Добрий день Вам, наш учитель,

Добрий день вам, мої друзі,

Добрий день вам, добрі люди,

Хай вам щастя й доля буде!

Не на день і не на рік,

А на довгий, довгий вік!

Вчитель: Сідає перша краса, тепер сідає сила.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

— Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-подорож по країні Читання. Ми з вами будемо мандрувати по Долині творчості, перейдемо через Дитячий місточок, зайдемо у Ліс оповідань , пограємось на Галявині ігор та забав, піднімемось на гору Мислення. 

— Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку напишіть на кульці, яка лежить у вас на парті, і прикрасьте нею нашу ялинку.

ІІІ. Артикуляційні вправи.

— Вирушаємо у подорож. Ось вже чути стукіт колес поїзда.

1. Читання чистомовки.

МА-ма-ма – ось прийшла до нас ...(зима).

Ва-ва-ва – біла вся і ...(снігова).

Дем-дем-дем – всі на гору ми ...(підем).

Ру-ру-ру – почнемо веселу ...(гру).

2. Вправи на дихання.

(Праву руку покладіть на груди, ліву на животик)

Подих – носом, а видих – ротиком.   

3. Читання складової таблиці.(додаток 1)

4. Робота з таблицею Шульте.(додаток 2)

ІV. Перевірка домашнього завдання.

— Виходимо на зупинці „Долині творчості”.

1. Опис малюнків.

(Заздалегідь у класі оформлюється  виставка малюнків на тему „Зимонько-снігуронько”. Звучить музика П. Чайковського „Пори року” – „Зима”. Під музику учні описують свої малюнки)

  • Вірш А.Бобенко„Зима”

Прийшла зима біловолоса...

Неначе білим полотном,

Блискучим снігом одяглося

Село і поле за селом.

Дрімають, стоячи тополі,

І очерет сухий дріма...

Усе заснуло поневолі,

Зачарувала все Зима.

·         Опис зими.

Сонце низько стоїть над землею. Небо вкрили темні хмари. Дме пронизливий холодний вітер. На землю падає сніг. Річка, озера, ставки вкрилися кригою. Лютує мороз. Усе навколо в білому вбранні.

·         Розгадування ребусів.

 ’ ’ ’ ’ берези + мак ’ =  (зима)

 ’ ’ вози + мак ’ = (зима)

  • Опис малюнків за допомогою прикметників.

— Опишіть усно малюнок, використовуючи прикметники. (зима – біла, пухнаста, м’яка, холодна, вітряна, тепла, льодова, скрипуча, весела, морозна, люта, сніжна   тощо).

2. Інсценування вірша О.Олеся „Ялинка”

— До чого закликає нас автор?

V.   Повідомлення теми уроку.

— Ось ми і зайшли до Лісу оповідань. Тут ми познайомимось з новим оповіданням „Зайці” Є. Гуцало, поговоримо про те, як тяжко живеться тваринам у холодну, люту зиму. Ви дізнаєтесь дещо нового про маленьку полохливу тваринку, яка живе в лісі. А що це за тваринка, відгадайте, будь ласка, загадку.

VІ.   Робота над новим матеріалом.

  1. Розгадування загадки

В лісі, в полі, навкруги –

Скрізь у мене вороги.

Часом лізу я у шкоду,

Їм капусту на городах,

Моркву, ріпу, буряки,

Відгадайте, хто такий? (Заєць)

2.      Перегляд  відеоматеріалів.

(Заздалегідь діти приготували цікаві відеоматеріали про зайців, слайди з фотографіями).

— Ми говоримо, що зайці дуже великі боягузи. А  ось і ні! Зайці сміливі, відважні. Коли на них у полі нападає орел або сокіл, заєць перевертається на спину і починає сильно бити своїми лапками по нападнику. Він б’є лапками по нападнику з такою силою, що пропорює кігтями черевце птаха.

  1. Гра „Що їсть зайчик?”

(Можна визвати кількох учнів, вони із кошика достають овочі, фрукти інші предмети, а діти плескають в долоні, якщо цю їжу споживають зайці).

  1. Робота над текстом „Зайці” Є. Гуцало.

— Прослухайте, будь ласка, аудіо запис оповідання „Зайці”, у виконанні однієї з учениць нашого класу. За голосом відгадайте хто читає це оповідання.

(Після прослуховування,  діти відгадують хто з дітей читав оповідання).

  1. Самостійне читання вголос оповідання.

— Самостійно прочитайте оповідання  „Зайці” Є. Гуцало. Дайте відповідь на проблемне запитання: „Чому Василько хитро всміхається?”.

  1. Фізпауза

— А ось Галявина ігор та забав. Діти, давайте пограємо у гру „Вгадай мене”.

(До дошки виходять декілька учнів. Вчитель до спини прикріплює по одному малюнки жабки, зайця, ведмедя, оленя, пінгвіна тощо. По черзі діти обертаються  до учнів класу спиною. Учні повинні рухами показати тварину, яку бачать. За рухами діти відгадують яка саме тварина прикріплена до їхньої спини). 

  1. Інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення.

— Перед нами гора Мислення. Піднімемось на неї групами.Об’єднайтеся, будь ласка, в шість груп, оберіть собі колір і отримайте завдання. Користуйтеся таблицею. Додаток 3.

Білий Капелюх – Завдання: Попрацюйте із словниками і дайте пояснення словам із тексту.

  • Левада – ...(луг коло річки);
  • Дременув – ...(швидко втік);
  • Внадились – ...(почали приходити);
  • Валянки – ...(зимове взуття, чоботи);
  • Погреб – ...(викопане у землі приміщення, де зберігаються овочі);
  • Дротяне сільце – ...(пастка);
  • Гамуючи хвилювання – ...(заспокоюючи себе);
  • Дереза – ...(корчі, хащі).

Червоний Капелюх – Завдання: На скільки частин можна поділити текст? Дайте заголовок кожній частині. Запишіть на дошці.

План

  1. Зустріч із зайчиком.
  2. Маленькій рятівник.
  3. Ох і зайці у нас цієї зими!

Жовтий Капелюх – Завдання: Чи сподобалася вам поведінка Василька? Яку характернику можна дати цьому хлопчику?(Василько – добрий, працьовитий, скромний сміливий...) Знайдіть в тексті речення, в яких видно як Василь допомагає тваринам і птахам взимку.

 

Чорний Капелюх – Завдання: Яку шкоду наносять зайці господарству? Знайдіть в тексті речення, які підтверджують це.

 

Зелений Капелюх – Завдання: Поміркуйте, як і чим ви можете допомагати тваринам і птахам взимку. (Діти показують виготовлені годівнички з пластикових пляшок, паперових коробок,  схеми виготовлення цих годівничок).

 

Синій Капелюх – Завдання. Дайте відповідь на запитання: Що нового ти дізнався з оповідання „Зайці” Є. Гуцало? Чому треба підгодовувати тварин і птахів взимку? Зробіть висновки.

8.      Презентація груп

9.      Робота із зошитом

— Перейдемо через Дитячий місток і запишемо план оповідання у зошит.

VІІ. Підсумок уроку.

— Пройдемо через Підсумковий гай, дамо відповіді у зошиті на запитання:

  1. Тестування

1)      Кого зустрів батько на леваді?

а) Кабана;

б) Зайця;

в) Косулю.

2)      Що взяв Василько у погребі?

а) Картоплю з цибулею;

б) Буряк з гарбузом;

в) Моркву з капустою.

3)      Що побачив хлопчик під Грушою у сусідському садку?

а) Дротяне сільце;

б) Годівничку;

в) Сліди звірів.

4)      До якого куща Василько прив’язував шматочок сала?

а) до бузини;

б) до калини;

в) до бузку.

— Обміняйтесь зошитами і перевірте правильність виконання завдання, порівнюючи з правильними відповідями, записаних на дошці.

— Знайдемо у Підсумковому гаю прикрашену кульками ялинку. Чи здійснились ваші сподівання від сьогоднішнього уроку?

VIII. Завдання додому.

  1. Читати оповідання Є. Гуцало „Зайці”, відповідати на запитання після тексту, переказувати за планом.
  2. Знайти у додатковій літературі скільки ми втрачаємо взимку  від голоду і холоду птахів і тварин і які наслідки цього.

                                        Додаток 1

3

12

10

5

25

19

16

21

18

8

6

23

4

2

14

13

9

17

7

22

1

15

20

11

24

 

Додаток 2

Білий –        збагачення себе новими конкретними знаннями.

Червоний – це формування свого ставлення до подій та їхніх учасників.

Жовтий –    простеження позитивних сторін явища.

Чорний –     це вказівка на негативні сторони, помилки.

Зелений –    втілення нових пропозицій, ідей.

Синій –        контроль за розумовим процесом.

 

Таким чином, використання методу Шести Капелюхів Мислення в роботі вчителя початкових класів дозволяє розкрити учня, як творчого і конструктивного мислителя, який вміє  узагальнити і систематизувати матеріал за даною темою, знайти нові шляхи розвитку проблеми.

Література

  1. Асламова Т.А. Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках гуманітарних дисциплін: Метод. Посібник. – Херсон: РІПО, 2005.
  2. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / Упорядн. Стрибна О.В., Соценко А.О. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2005.

 

Картки – підказки  для проведення самоаналізу уроку учнями з

використанням методу різнокольорових капелюшків

 

Білий капелюшок: під час аналізу запропонованої ситуації оголошуються основні факти, відомості; не оголошується особисте ставлення до ситуації. На етапі підведення підсумків уроку "білий капелюх" може орієнтуватись на запитання:

1    Яка тема даного уроку?

2    Які знання, вміння було відтворено на початку уроку?

3    Які нові знання отримали на уроці? (Або над формуванням
якої навички працювали? Які вміння розвивали?)

4    Які методи роботи на уроці використовували?

5    Скільки учнів на уроці працювали? Які бали отримали?

6    Чи отримали на уроці домашнє завдання? Чи різниться воно
в залежності від роботи учнів та рівня їх досягнень?

 

Приклад  відповіді "білого капелюшка"

1     Тема нашого уроку...

2     Для досягнення успіху на уроці ми повторили знання про... відтворили вміння виконувати..., тобто підготувалися до основного етапу уроку...(до засвоєння нових знань, до формування навички, тощо)

3  Використовуючи повторені знання, вміння, свій досвід ми сформували нові знання...  (формували навичку...,розвивали вміння...)

4    На уроці  ми  використовували  різні  методи  та форми
роботи...(самостійний, наочний, взаємне навчання...інші)

5  На уроці всі учні працювали... (активно, не активно,  пасивно; працювали деякі учні тощо).

6 Оцінки, що поставлені на уроці...

7 На уроці отримали домашнє завдання:

однакове для всіх;

диференційоване;

на вибір;

отримали не всі учні  тощо.

Червоний капелюшок: емоції, почуття, викликані даною ситуацією; визначення, на розвиток яких здібностей вплинула подія.На етапі підведення підсумків уроку "червоний капелюх" може орієнтуватись на запитання:

1    В якому настрої ви перебували на даному уроці? (доброму,
поганому, ви    хвилювались,    боялись,    сумували,    були зацікавлені,     замкнені інше) Чому?

2    В якому настрої, на вашу думку, перебували інші учні?           

3    Яким був настрій у вашого вчителя?

4 На розвиток яких здібностей, рис характеру вплинув цей
урок ( мислення, пам'яті, уваги, вміння бути дисциплінованим, самостійним, спостережливим, тощо)

 

Чорний  капелюшок:   критика,   негативні сторони ситуації.На етапі підведення підсумків уроку "чорний капелюх" може орієнтуватись на запитання:

1     Що на даному уроці заважало вам працювати продуктивно,
успішно?      (відсутність      знань,      досвіду,      неуважність,
недисциплінованість..)

2     Що заважало іншим учням, вчителю?

3     Що було зайвого на даному уроці? Які негативні елементи даного уроку ви помітили?

 

Предмет «Навколишній світ», 4 клас. Тема уроку «Корисні копалини»

Використовується метод «Шість капелюхів». Кожна група отримує кольорові капелюхи з написами. Після обговорення в групах вислуховуються відповіді дітей.

 

1.     Білий капелюх. Факти. Корисні копалини бувають тверді, рідкі та газоподібні.

2.     Жовта. Позитивне мислення. Для життя людини і виробництва необхідний видобуток корисних копалин.

3.     Чорна. Проблема. При видобутку корисних копалин порушується екологічна рівновага і відбувається забруднення навколишнього середовища.

4.     Червона. Емоції. Найбільше на уроці нам сподобалося розглядати корисні копалини і виділяти їх властивості.

5.     Зелена. Творчість. Місцезнаходження багатьох копалин людині ще невідомо.

6.     Синя. Філософія. Узагальнюють висловлювання кожної групи.

Урок з основ здоров’я3 клас

«Природа і здоров’я»

Діти, а що незвичайного ви бачите на дошці? (кольорові капелюхи)

-         Так, вони допомагатимуть нам в роботі. Як? Ось  білий капелюх (колір чистоти,  правди,  збора  інформації) . Він допоможе вам зібрати всю необхідну інформацію.

Етап моделювання з елементами синтезу

-         Що ви розумієте під словом природа?

Ліс                тварини             сонце фізкультура          загартовування

Море            Природа повітря Здоров’я чистота

Гори            рослини               вода харчування

-         А що ви можете сказати про здоров’я?

-         А має відношення і до природи і до здоров’я? (фактори6 сонце, повітря, вода)

-          Давайте відгадаємо загадки:

ІV. Дискусія, побудована на проблемній ситуації

-         А зараз звернемось по допомогу до капелюхів жовтогарячого та чорного кольору.

Одна команда бере жовтий капелюх (кольору сонця, переваги, позитивності) і готує повідомлення про корисний вплив природних факторів (сонця, води, повітря) на здоров’я людини.

Друга команда бере чорний капелюх (колір землі, допомагає побачити негативне, шкідливе).

-         Ви повинні повідомити нам про шкідливість води, сонця, повітря. В яких випадках це відбувається?

(Робота в групах, обговорення, відповіді.)

-         А тепер візьмемо синій капелюх (кольору розмислів, знань) і зробимо висновки. Підсумуємо те, про що говорили.

VІ. Практична робота

-         Візьмемо зелений капелюх ( колір життя, нових ідей, досліджень).

-         У лісі, у полі , на городі нас оточує безліч рослин.

-          Де найбільше рослин? ( У лісі).

-         Чому ліс називають аптекою?

-         Дякую за висловлені думки! (На дошці записано, хто що сказав).

-          Прошу уважно подивитись маленьку виставу, яку нам приготували ваші товариші. По закінченні ви зможете вірно відповісти на запитання, які ви бачите на екрані.

Сюжетно-рольова гра

1.     Де була Марійка з дідусем?

2.     Що розповів дідусь про конвалію?

3.     Яку силу має деревій?

4.     Чому подорожник – наш справжній друг?

5.     Допоможіть Марійці відповісти на питання: «Чому ліс – це зелена аптека?»

Дійові особи: дідусь, Марійка, дідусь.

VІІ. Розгадування кросворда

Але багато рослин нас оточує і на городі. Впізнаємо їх.

1.     Гарбуз                                       1.   . а . . . .

2.     Кріп                                        2.  . . . п

3.     Картопля                                 3.  . . .т . . . .

4.     Перець                                         4. . е . . . .

5.     Морква                                5.     . . . к . .

6.     Капуста                          6.     . . . . . . а

VІІІ Робота з висловами

-         Їж по яблуку на день, лікар тобі не знадобиться.

-         Цибуля на столі – міцне здоров’я.

-         Зелень на столі – здоров’я на 100 років.

ІХ Робота в зошитах

Х. Підсумок уроку

-  Візьмемо червоний капелюх ( колір відчуття, емоцій)

- Що сподобалось? Які виникли почуття?

-А чи все відбулось очікуване? (Перевірка за слайдом №3)

- А як настрій? (Оцінювання за роботами в зошитах)

 

 

Категорія: Методи навчання | Додав: vesta13 (25.03.2014) | Автор: Черепанова Таміла Миколаївна E W
Переглядів: 13369 | Теги: метод навчання, капелюхи, Школа, вчителі | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Привіт, Гість
AvatarnoAvatar Мій профиль
Міні-чат Онлайн радио Опрос
Привіт, Гість
Зареєструйтеся або авторизуйтеся і отримайте всі переваги сайту.

Пошук
Посилання

«Методичний портал»

Наша кнопка
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сходинки до вершин знань

Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz