Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSЧетвер, 19.07.2018, 02:58


ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ
Меню сайту
Категорії розділу
Методи навчання [6]
Міні-чат
200
Посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Педагогіка » Методи навчання [ Додати статтю ]

Врахування вікових особливостей учнів при підготовці та проведенні уроків інформатики в початкових класах

Молодший шкільний вік – період інтенсивного навчання, що має велике

значення для подальшого розвитку особистості. Діти цього віку

характеризуються перебудовою організму на інтенсивне зростання й розвиток.

Швидкий стрибкоподібний темп росту й розвитку дитини призводить до

невідповідності між структурою й функцією органів і систем, тому організм

стає надзвичайно чутливим до несприятливих факторів зовнішнього

середовища, наприклад, обмеження рухової активності, статичні навантаження, пов’язані з навчальною діяльністю тощо.

Навчання молодших школярів з комп’ютерною підтримкою регулюється

зараз двома вимогами – гігієнічними та навчальними.

Навчальні :

Урок інформатики  розбивається на 2 частини: теоретичну і практичну, причому практична частина уроку має бути продовженням теоретичної;

слабке уміння учнів говорити і вести записи в зошитах услід за поясненнями вчителя.

   Йдучи від простого до складного, вирішуючи цікаві завдання з казковими сюжетами і героями, учень вирішує логічні завдання, направлені на опанування мистецтва складання алгоритмів; у ігровій формі знайомиться з складними поняттями: комп'ютер, монітор, клавіатура; спостережливість, аналіз і синтез матеріалу формується при виконанні завдань на установку схожості і відмінності.

   Потім йдуть складніші завдання, розраховані не лише на пояснення вчителя, виконання разом з вчителем, але і на самостійну роботу. Завдання вчать дітей мислити, правильно і зв'язно викладати свої думки. Взагалі гра - істотний компонент пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку. Прагнення до гри, інтерес до ігрових ситуацій на уроці, захопленість ігровим сюжетом - це закономірне явище, обумовлене психологічною потребою дітей цього віку.

Крім того, ефективність організації розумової діяльності дітей молодшого шкільного віку в значній мірі залежить від умов протікання навчально-пізнавального процесу в школі, одним з яких є стиль взаємин вчителя і учня. Дитина повинна відчувати радість спілкування з дорослою людиною (вчителем) – лише в цьому випадку її пізнавальна праця буде ефективною, а навчання розвиваючим.

Для учнів початкової школи комп’ютер – це велике й складне явище, але

учні початкової школи сприймають його, перш за все, як іграшку. А робота з

ним для дітей цього віку – «вулиця з двостороннім рухом» в якому є небезпеки й проблеми.

    Шкода від комп’ютера здоров’ю дитини суттєва (погіршення зору, втома, дратівливість, психологічна залежність тощо), тому викладачеві необхідно знати певні правила його використання, працюючи з дітьми початкової школи. Вчителю потрібно вміти регулювати й дозувати роботу учня початкової школи з комп’ютером на уроці. Норматив роботи на ЕОМ для молодших школярів не більше 15 хвилин.

Урок інформатики подібно іншому уроку в початковій школі використовує численні форми: бесіду, опитування, ігри, конкурси тощо. На цих уроках, як і на всіх інших, ставиться та сама триєдина мета: розвиток, навчання,

виховання. Що ж до засобу, який допомагає вчителю в досягненні цілей, є

комп’ютер. А робота на ньому для учня є кульмінаційним моментом уроку.

Тому необхідна правильна організація роботи навчального процесу.

Пропонуємо під час проведення уроків інформатики в початковій школі

дотримуватись:

Виконання рекомендацій ДСанПіна (5.5.6.009 – 98):

• вимоги до освітленості кабінету, вимоги до меблів;

• температурний режим приміщення;

• провітрювання приміщення;

• рівень шуму;

• місце і тривалість застосування ТЗН тощо.

Динамічна організація уроку:

• поза учня під час уроку;

• фізкультхвилинки;

• гімнастика для очей;

• вправи для м’язів рук.

Враховуючи зазначені вище вимоги, більш детально зупинимось на

останньому моменті.

Установлено, що тренування рухів пальців і кистей рук є найважливішим

чинником, що стимулює мовленнєвий розвиток дитини, і, що не менш важливо, потужним засобом, який підвищує працездатність кори великих півкуль головного мозку. Пропонуємо на уроках інформатики використовувати тренажери для пальців рук (мішечки, заповнені горохом, гречкою, пшоном, рисом; сенсорні картки з наклеєними предметами побуту тощо). Під час їх використання відбувається:

• стабілізація емоційного стану (зняття стресу, заспокоєння центральної

нервової системи);

• розвиток дрібної моторики й тактильної чутливості (дитина вчиться

прислухатися до своїх відчуттів);

• вплив на розвиток мовленнєвого центру в корі великих півкуль головного

мозку дитини;

• поліпшення циркуляції крові;

• активізація нервових закінчень, що знаходяться на кінчиках пальців тощо.

Психологічний підхід під час проведення уроку:

• урахування індивідуальних і вікових особливостей учнів;

• урахування темпераменту учнів;

• уміння працювати з різними групами учнів;

• диференційований підхід у навчанні.

Психологічний клімат уроку:

• мажорність уроку (емоційність);

• прояв довірливого підходу до учнів;

• наявність на уроці емоційної розрядки;

• створення ситуації успіху тощо.

Дидактичні знання та вміння:

• зміна видів діяльності;

• кількість використовуваних на уроці методів, зміна методів;

• щільність уроку;

• темп закінчення уроку;

• визначення моменту настання стомлення учнів і зниження їх навчальної

активності;

• уміння вчителя оцінити процес формування уваги й мислення;

• уміння оцінити рівень працездатності. Формування культури здоров’я на уроці:

• постановка виховного завдання щодо прищеплювання культури здоров’я

тощо .

Здібність учнів початкових класів  розвивається в процесі діяльності, тому уроки слід будувати так, щоб урахувати вікові та індивідуальні особливості учнів, бо непосильні завдання можуть дати негативний результат (використання диференційованого навчання). Слід  врахувати поступовий і цілеспрямований розвиток творчих здібностей і розвиток мислення дитини. Особлива увага повинна приділятися застосуванню здоров’язберігаючих технологій навчання, а саме:

  1. створення сприятливих умов навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
  2. оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
  3. повноцінний та раціонально організований руховий режим.

 Урок інформатики в початковій школі має свою структуру та особливості проведення

Урок  бажано починати  з  «хвилинки-розминки»  (використання  завдань на розвиток пам’яті, уваги, а також логічні, математичні та лінгвістичні завдання). Потім повідомлення теми та завдань уроку. Важливо викликати інтерес до теми, показати необхідність її вивчення. В ході повторення вивченого здійснювати  активізацію мислення школярів і готувати їх  до сприйняття нового матеріалу. Підвищити працездатність школярів, їхню увагу і зібраність вдається за рахунок проведення невеликої письмової роботи (графічного диктанту або розв’язання логічної задачі). На другому етапі уроку слід  чітко й доступно пояснити матеріал, поставити  перед учнями нове завдання або проблемну ситуацію, розв’язання якої здійснюється колективно.

 Перед наступним етапом роботи обов’язково треба проводити фізкультхвилинку.  Далі необхідно   організувати  індивідуальну роботу учнів за комп’ютером. Особливу увагу слід  приділяти постановці навчального завдання, здійснювати  контроль і координацію роботи учнів, за необхідністю консультувати учнів з найбільш складних питань. Успішне виконання практичної роботи за комп’ютером забезпечує кожному учневі комфортне середовище. Це дозволяє організовано перейти до завершального четвертого етапу уроку – пояснення домашнього завдання, підбиття підсумків.

 Основну увага  ми повинні спрямовувати  на розвиток практичних навичок роботи за комп’ютером, а також на розвиток логічного мислення, зв’язного мовлення, уміння аналізувати і узагальнювати, що зміцнює зв’язки між інформатикою та іншими предметами.

Умовою успіху в розвитку критичного мислення є висока пізнавальна активність учнів. Навчальний матеріал стає предметом активних розумових і практичних дій. Тому кожен урок необхідно будувати  так, щоб підтримувати в учнів стійкий інтерес, навчальну активність, бажання творити і пізнавати, застосовуючи  ігрові технології, проблемне навчання, комунікативні технології,  інтерактивні методи навчання. Великий вплив на розумовий розвиток мають логічні ігри. Маніпулюючи з різноманітними варіантами зображень, використовуючи алгоритм розгадування, учень не лише краще запам’ятовує терміни, а й розвиває логічне мислення та винахідливість.

Під час навчання слід використовувати різноманітні форми і методи, види діяльності – ігрову, навчально-ігрову, практичне експериментування, конструювання, художню діяльність, дослідження, співпрацю в парі, групову взаємодію. Однією з найцікавіших та найефективніших для молодших школярів є ігрова діяльність. При виборі ігор необхідно враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей, їх моральний та фізичний розвиток, інтереси та уподобання, а також мету кожного конкретного уроку.

Для молодшого школяра знання починаються від здивування і задоволення, від одержання відповідей на запитання, які виникають у нього в процесі отримання інформації під час пізнання навколишнього світу. Завдання вчителя – зробити цей процес цікавим і навчити дитину здобувати знання.

Курс інформатики в початковій школі вносить значущий внесок до формування інформаційного компоненту загальнонавчальних умінь і навичок, вироблення яких є одним з пріоритетів загальної освіти. Більш того, інформатика як навчальний предмет, на якому цілеспрямовано формуються уміння і навички роботи з інформацією, може бути одним з провідних предметів, що допомагає придбанню учнями інформаційного компоненту загальнонавчальних умінь і навичок.

Категорія: Методи навчання | Додав: vesta13 (16.11.2014)
Переглядів: 1601 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Привіт, Гість
AvatarnoAvatar Мій профиль
Міні-чат Онлайн радио Опрос
Привіт, Гість
Зареєструйтеся або авторизуйтеся і отримайте всі переваги сайту.

Пошук
Посилання

«Методичний портал»

Наша кнопка
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сходинки до вершин знань

Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz